Maahantuonnin monet kasvot

Maanlaäheisiä värisävyjä luomiväreissä. Värinapit murskattu.

Maahantuonnin monet kasvot

Maahantuojia löytyy varmasti yhtä monenlaisia  kuin on maahantuotavia tuotteita ja tuotesarjoja sekä niiden käyttäjiä. Jutun tarkoitus on käsitellä maahantuontia eri näkökulmasta. Tässä keskitytään miten valita maahantuoja, tuotesarja ja mikä on kenen vastuulla?

 

Maahantuojia löytyy varmasti yhtä monenlaisia  kuin on maahantuotavia tuotteita ja tuotesarjoja sekä niiden käyttäjiä. Jutun tarkoitus on käsitellä maahantuontia eri näkökulmasta. Tässä keskitytään miten valita maahantuoja, tuotesarja ja mikä on kenen vastuulla?

 

 

 

väliotsikossa

Olemme jokainen omia persoonia, puhutaan sitten itse maahantuojasta, maahantuovasta tuotteesta tai tuotesarjasta. Itse uskon vahvasti siihen, että jokainen tuote kaipaa taaksensa sen henkisen henkilön. Oma esimerkkini on edustamani sarja jonka juuret juurtavat 100 vuoden taakse. Kun ulkomailla asuessani mietin yhteistyökumppania niin oma valinta oli ehdottomasti tuotesarjan kyky erottautua olemassa olevasta markkinasta, halusin jotakin uniikkia ja sarjan jolla on tarina takana kerrottavana. Itse työskentelen vain yhden tuotemerkin sarjan kanssa. Sarja on monipuolinen, mutta silti erittäin asiakasystävällinen niin hoitolan kuin loppuasiakkaankin näkökulmasta. Tämä siksi, että haluan keskittyä 100% ja tarjoja asiakkailleni täyden tuen.

Sarjan valintaan vaikuttavia tekijöitä (puhun tässä sekä hoitolan että maahantuojan näkökulmasta) voivat olla juurikin se, että halutaan erottautua joukosta ja tarjota jotakin muuta kuin kollegat tai kilpailijat tarjoavat, halutaan sarja ja tuotteet jotka sopivat oman yrityksen ideologiaan. Myös tämän päivän trendin mukaan luonnollisuus ja ekologisuus näyttelevät isoa roolia, tiedämmekö mistä tuotteet ja niihin käytettävät raaka-aineet tulevat ja sisältävät. Onko meillä kenties mahdollisuus luoda hyvinkin läheinen kontakti tuotteet valmistajaan jolloin voimme saada hyvinkin tarkkaa tietoa tuottesta.

 

Koko aika alati eteenpäin menevä ja kehittyvä alamme vaatii ja antaa samalla myös mahdollisuuden erottautua muista. Haluammeko kasvattaa omaa ammattitaitoa opiskelemalla lisää ja tarjota sitä asiakkaillemme jotka kuitenkaan eivät ole sinuun tai hoitolaasi sitoutuneita? Ohjaamme, opastamme ja annamme kotihoito-ohjeita ja asiakas voi kuitenkin toisena hetkenä klikkata itsensä verkkokauppaan ja tilata tuotteet sieltä. Tai, kun tuotetta on saatavilla monesta eri paikasta ja kyse on tutusta ja hyvin tunnetusta tuotteesta niin pakostakin markkinoilla tulee hintakilpailua ja valitettavasti monesti hintoja aletaan polkemaan alas ja joka loppukädessä vaikuttaa valitettavasti tuotteen imagoon sekä hoitolan tai kampaamon katteeseen.

Joskus jo ennestään tuttua tuotetta on helpompi myydä kuin markkinoilla uutta tuotetta. Onneksi alamme on niin monipuolinen, että kaikille löytyy jotakin ja se oman näköinen tuote ja asiakas kohtaa. Pitkälle hoitolatyöskentelyssä oli se sitten parturi-kampaamo tai kauneus- ja hyvinvointihoitola on kyse persoonasta ja henkilökemiasta. Niin myös usein maahantuojan ja yrittäjän välillä. Kun henkilökemia toimii on yhteystyö helpompaa, kannattavaa ja kaikkia miellyttävää.

Itse maahantuojana minulla on aina ollut strategia, että haluan olla asiakkaitani (joista käytän paljon mieluummin nimitystä kolleega) varten. Haluan kouluttaa, antaa omat vinkkini mitkä olen pitkään sarjan kanssa työskennellessäni sekä valmistajan koulutuksista itse saanut, miten  oma liiketoiminta tuotteiden parissa on kehittynyt oli sitten kyse hoitolan kannattavuudesta, markkinoinnista, asiakassuhteista jne.

Asiat joita kosmetologin, parturin ja hoitolan on hyvä  ottaa huomioon sarjaa tai maahantuojaa valittaessa:

  • asiakaspalvelu, onko apu lähellä ja helposti saatavilla, kun sitä tarvitsee
  • tuotteiden ostohinta ja siitä jäätävä kate
  • markkinointimateriaali, onko sitä saatavilla suoraan maahantuojalta ja onko se oikealla kielellä
  • tilauserien suuruus (usein aloittavalla kosmetologilla tai pienemmällä hoitolalla ei ole mahdollisuus investoida isoja summia uuteen sarjaan), onko minimitilausmäärät vai voidaanko tuotteet räätälöidä juuri sinun hoitolasi tarpeisiin
  • koulutukset, kuuluvatko tuotesarjan hintaan vai ovatko erikseen hinnoiteltuja
  • onko maahantuoja käytettävissä erilaisissa hoitolan tapahtumissa
Katja Majaniemi katsomassa peilistä.

Katja Majaniemi
Cidesco ja SKY kosmetologi, jalkahoitaja ja meikkaaja.

Pyöritän omaa hoitolaani BELLA SANDVIKia Vaasan kupeessa maaseudun rauhassa. Hoitolan ideologia: ekologisuus ja luonnollisuus.Yrityksen mottona on vuodesta 2017 ollut ”luonnollista kauneutta ja hyvinvointia”

 

Olen asunut useamman vuoden Saksassa ja opiskellut siellä alaa. Tämän matkan myötä olen löytänyt myös edustamani Rosel Heim nature+science hoitolasarjan. Olen innokas alaa kohtaa ja olen ikuinen oppija. Nautin suunnattomasti ihmisten parissa työskentelystä.

 

Yritykseni löydät somesta @beautysalonbellasandvik @roselheimfinland